Esenciální oleje v potravinářské kvalitě, které prodáváme, jsou dvojího druhu. Najdete u nás esenciální oleje se značením doplněk stravy a se značením potravinářské aroma. Obojí má však v podstatě stejné použití, můžeme je využít při vaření a dodat jimi našim pokrmům chuť a vůni.
Esenciální olej jako takový dobrou chuť mít nemusí. Je vysoce koncentrovaný a samostatně bychom ho vůbec neměli testovat. Pokud bychom to však udělali, v mnoha případech by nám nechutnal. Éterické oleje samy o sobě mohou být i hořké či jinak nedobré. Tato vlastnost se ztrácí naředěním, když ho smícháme s dostatečným množstvím základní suroviny. Což je důležité i z hlediska bezpečného použití.
Aby chuť esenciálního oleje vynikla, jídlo často ještě trošku přisladíme. Já si třeba oblíbila pomerančovou esenci do ovesné kaše. A tu připravuju dvojím způsobem – buď ji osladím medem a pak vmíchám esenci, nebo esenci smíchám s medem a touto směsí kaši poliju. Chuť a vůně pomeranče hezky vynikne.
Přírodní esenciální oleje jsou na rozdíl od chemických aromat a ochucovadel jemnější v chuti. Těžko s nimi proto dosáhneme stejných výsledků – stejné silné umělé chuti. Každý esenciální olej má jiné složení a jinou sílu. A jsou taky mnohem komplexnější než umělá aromata. Průmysl navíc využívá všelijakých chemikálií a látek ke zvýraznění chuti. My však chuť zvýraznit do určité míry můžeme taky – tradičně za použití sladidla nebo naopak kyselé látky, třeba citronové šťávy, případně soli.
Musíme však počítat s tím, že s pomerančovou esencí nepřipravíme klasickou pomerančovou limonádu, k tomu bychom potřebovali aromata syntetická (a v nemalém množství nejspíš).
Nakonec je ale potřeba taky říct, že i výrobci potravin sami esenciální oleje používají – a to častěji, než bychom čekali. Většinou ale nepoužívají čisté přírodní esenciální oleje, ale tzv. esenciální oleje komerční. Mezi ně patří třeba upravované přírodní esenciální oleje a nebo esenciální oleje syntetické.
Třeba pomerančový nebo anýzový esenciální olej jsme určitě všichni někdy ochutnali, aniž bychom o tom věděli. Skvělým příkladem je Coca Cola, která si střeží své esenciální tajemství. Údajně by měla obsahovat esenciální oleje citronu, pomeranče, vanilky, muškátového oříšku, skořice či koriandru.