faq: Proč neprodáváme rozvažované zboží?

Kosmetické suroviny, esenciální oleje, oleje, hydroláty na váhu

Stále častěji se setkávám s tématem rozvažování, rozlévání produktů. Spousta prodejců to dělá, je to běžná věc. A bezobal je vůbec paráda, že? Tak proč to neděláme my?

Těch důvodů je řada, pokud bych je měla všechny shrnout pod jednoho jmenovatele, tak tím by byla kvalita. Některých produktů se toto dotýká více, jiných méně. A u některých je to zcela zásadní.

Myslím, že stojí za to tohle téma rozebrat. Každý se pak může lépe rozhodnout při vybírání. V tomhle článku vynechávám téma pančování a podobných praktik a vycházím z předpokladu, že mluvíme o 100% čisté přírodní surovině v požadované kvalitě.

Shrnutí v minutě… Aneb když nemáte čas číst.

  • Rozvažování/rozlévání produktům zkracuje dobu spotřeby a do různé míry ovlivňuje kvalitu. Tento typ produktů je zkrátka citlivý. Zejména nekonzervované hydroláty se bezprostředně po otevření zapečetěného balení při rozlévání začínají kazit. Prodávaný hydrolát je pak vždy v určitém stádiu zkaženosti. U esenciálních olejů dochází zejména k oxidaci – zoxidovaný produkt může například způsobovat alergie, být karcinogenní. Oxidují i rostlinné oleje a másla.
  • Změna v kvalitě často není viditelná nebo není patrná hned. Změnu kvality a vlastně kvalitu obecně lze (pr)ověřit jen správně zvolenými laboratorními analýzami.
  • Je důležité vědět, kdo za kvalitu produktu ručí. Chceme takový produkt, který byl bezprostředně po zanalyzování zabalen, balení zapečetěno a otevřeme si ho až my doma. Nutno dodat, že provedení dostatečně spolehlivých analýz je nákladné, vyžaduje výbornou znalost oboru a zabalení produktu pak často vybavení. Přelévání ve skladu (nebo garáži) vhodné není, zrovna jako analýza řadovou laboratoří.
  • Velká část produktů je v certifikované BIO kvalitě. Což znamená, že při rozvažování produktů by byly jen dvě možnosti – buď navázat spolupráci s dalšími certifikátory a rozšířit certifikaci u našeho současného, což by znamenalo velké investice do certifikací jako takových, do prostor, procesů. A nebo by se produkty už jako BIO certifikované prodávat nemohly. Vím, že BIO certifikace není u nepotravinářských výrobků standard, ale pro mě je důležitá, protože poskytuje záruky.
  • Jelikož většinu produktů máme v kvalitě pro vnitřní užití, je otázka kvality a bezpečnosti o to zásadnější, speciálně u éterických olejů.

A teď obšírněji…

Otázka záruky

Je pro mě čím dál tím důležitější vědět, kdo mi u produktu poskytne jakou záruku kvality. Chci vidět, jestli je reálně schopný ji zajistit. A taky se pod ní podepsat. Je přirozené, že sama pak chci nabízet právě produkt s dostatečnou zárukou.

Jedna z věcí, na kterou se snažím neustále upozorňovat, je důležitost analýz. To je totiž jediný způsob, jak kvalitu dobře prověřit. A samozřejmě analýza má smysl jen v případě, že byla provedena bezprostředně před zabalením produktu. (Možná si říkáte, proč nestačí analýza poskytnutá dodavatelem? Jednoduše protože papír snese všechno. Důkazem jsou prodejci nabízející meduňku, růži nebo vanilku za stovku, za dvě.)

Když jsem se o problematiku kvality esenciálních olejů a dalších podobných produktů začala vážně zajímat, došlo mi, jak moc důležité je mít dodavatele, na kterého se můžu spolehnout. Který vybere přímo pěstitele, destiléra, dohlédne na transport i finální balení. Veškeré certifikace a analýzy si nechá udělat sám u těch nejlepších z oboru. A pod všechno se podepíše. Díky tomu může bez problému nabídnout širokou paletu produktů vhodných i k vnitřnímu užití.

Samozřejmě, nabídla by se možnost brát od spolehlivého dodavatele po velkých baleních a pak to rozlévat do menších. To by mělo ale přímý negativní vliv na kvalitu produktu.

O jaké záruky se tedy konkrétně jedná?

Pokud budeme mluvit o esenciálních olejích, tak u nich je velmi důležité, aby nepřišly do styku se vzduchem, nebyly vystaveny teplu, nebyly zbytečně dlouho v nezapečetěných nádobách, aby nepřišly do kontaktu s dalšími materiály a látkami. Všechny otázky související s balením a transportem (protože velká část esenciálních olejů pochází z druhého konce světa) mají přímý vliv na kvalitu. Bohužel změny v kvalitě většinou jako spotřebitelé na první pohled nepoznáme, takže potřebujeme vědět, že o to bylo postaráno.

U hydrolátů máme veliké téma, a tím je kontaminace. Hydroláty jsou velice choulostivé a pokud je chceme mít bez konzervantů, manipulace s nimi musí probíhat v adekvátních podmínkách (tedy je třeba mít speciální zařízení). To je pro malého prodejce nedosažitelné. A ano, kontaminace sice není vidět a nějakou dobu to vydrží, ale je tam. (O hydrolátech jsem sepsala aromaprůvodce, kde se tématu kvality taky věnuju.)

U olejů je situace podobná jako u éterických olejů, hrozí tu zejména oxidace a znečištění.

U všech surovin obecně je riziko kontaminace nežádoucími látkami, u některých i mikroorganismy.

U produktů v kvalitě pro vnitřní užití se veškerá rizika zvyšují.

Zajištění rozlévání produktů

Na první pohled to může vypadat snadno, stačí koupit velké balení a rozlít ho do menších lahviček. Realita ale může být jiná. Často je třeba disponovat speciálním vybavením (třeba v případě hydrolátů), jindy je třeba mít potřebné znalosti, díky kterým manipulací produktu neublížíme.

Situace se taky komplikuje ve chvíli, kdy se jedná o certifikované BIO produkty. To vyžaduje investice do zázemí, certifikací a zvýšenou administrativní zátěž. Je třeba zde počítat s různými certifikacemi pro různé typy výrobků a zejména zahraniční certifikační společnosti znamenají vysoké náklady.

Ano, neodléváme vzorky produktů, nenavažujeme mini balení jako dárek a už vůbec neumožňujeme bezobalové nakupování. Protože pokud chceme tu nejvyšší možnou garantovanou kvalitu, tak v tomhle směru není prostor pro kompromisy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.